MONTAŻ SEKWENCYJNEGO WTRYSKU GAZU NA PRZYKŁADACH:
MERCEDESA ML55 AMG
RENAULT THALIA 1.4
 WPROWADZENIE

Instalacje należą do najnowszej generacji dostępnych na rynku, systemów przejścia z zasilania benzynowego na zasilanie gazem LPG w fazie lotnej.
Komputer gazu określając czas wtrysku gazu opiera się na czasach wtrysku benzyny. Oznacza to, że kontrola nad silnikiem leży w gestii komputera benzyny, podczas gdy komputer gazu zajmuje się przetwarzaniem poleceń wygenerowanych dla wtryskiwaczy benzyny na odpowiednie polecenia dla wtryskiwaczy gazu.

Aby zachować idealną zgodność z systemem benzynowym, komputer ECU gazu uruchamia wtrysk gazu na tym samym cylindrze, z którego został pobrany czas wtrysku benzyny.
Komputer gazowy Stella wysyła informację na listwę wtryskiwaczy gazowych z gotowymi czasami ich otwarcia w oparciu o szereg parametrów takich jak: czasy wtrysku benzyny, ciśnienie gazu na listwie wtryskowej, podciśnienie w kolektorze dolotowym, temperatura gazu, temperatura wody w silniku i obroty silnika. Wtryskiwacze paliwowe reagują natychmiast na ewentualne polecenia wynikające z działania układu diagnostyki pokładowej EOBD, a informacje te, przechwycone stają się jednocześnie podstawą do skorygowania czasów otwarć wtryskiwaczy gazowych.
Instalacja może być zaadoptowana praktycznie do każdego silnika z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Stała kontrola ciśnienia LPG, umożliwia samoczynne przejście na benzynę po wypaleniu gazu ze zbiornika.
Zarówno zmiana z benzyny na gaz, jak i gazu na benzynę odbywa się w sposób nieodczuwalny dla kierującego. Uruchomienie pojazdu następuje zazwyczaj na benzynie. Po uruchomieniu komputer gazu kontroluje warunki które muszą być spełnione do dokonania przełączenia na LPG i system sam przełącza się na gaz. Wtryskiwacze benzyny zostają odłączone, a komputer gazu rozpoczyna sterowanie wtryskiwaczami gazu. Na montażyście spoczywa precyzyjna kalibracja mapy gazowej oraz poprawny montaż wszystkich elementów instalacji gazowej.

 MONTAŻ

Montaż zawsze rozpoczynamy od sprawdzenia auta - jeżeli są kłopoty przy zasilaniu benzyną to nie uzyskamy zadawalających efektów podczas pracy na gazie. Po podłączeniu testera diagnostycznego sprawdzamy czy komputer nie zarejestrował błędów oraz badamy analizatorem zawartość spalin. Bardzo ważne aby układ zapłonowy również był sprawny.


Jeżeli silnik pracuje poprawnie możemy przystąpić do pracy. W bagażniku montujemy zbiornik na gaz - w większości aut tak jak w Renault zazwyczaj w miejscu koła zapasowego które wtedy wędruje do pokrowca. Rzadziej tak jak w przypadku Mercedesa jest to zbiornik cylindryczny.


Każdy zbiornik wyposażony jest w wielozawór, którego zadaniem jest napełnianie oraz opróżnianie i zabezpieczenie mieszczącego się w zbiorniku gazu.


Żeby napełnić zbiornik gazem niezbędny jest wlew tankowania. W przypadku Thali klient chciał zamontować wlew w zderzaku natomiast w przypadku Mercedesa, mini wlew ukryty został za klapką od wlewu benzyny.


Gaz ze zbiornika do reduktora dostarczany jest elastycznymi przewodami włoskiej firmy FARO - takie przewody w zestawieniu z tradycyjną miedzią mają większe przepływy, łatwiej je się układa oraz gwarantują większą odporność na zgniatanie czy uderzenie. Przewody osłonięte są peszlami i mocowane są do podłogi auta. Osobno co istotne wewnątrz auta prowadzone są przewody elektryczne do elektrozaworu i sensora wskazania ilości gazu. Na konsoli montuje się przełącznik który pokazuje kierowcy na jakim paliwie aktualnie się porusza oraz informuje orientacyjnie o ilości gazu w zbiorniku.


Zdecydowanie najwięcej pracy jest pod maską. Tutaj montowany jest reduktor, który dzięki wodzie z układu chłodzenia podgrzewa gaz tak aby z fazy ciekłej przeszedł w faze lotną. Istotne jest aby podłączyc się do odpowiednich przewodów wodnych wtedy reduktor szybko się nagrzewa i utrzymuje temperature.


Reduktor Vega-I Sport pod maska ML55AMG obsługuje silniki o mocy do 350PS natomiast mały FioreForte użyty W Thali do 200PS.


Pomiędzy reduktorem a wtryskiwaczem gazu montuje się filtr. Warto pamiętać o regularnej wymianie filtrów - dzięki temu uchronimy wtryskiwacze gazu przez niszczącymi je zanieczyszczeniami.

Zazwyczaj pod maską montowany jest komputer gazowy (Renault), czasem tak jak w Mercedesie montujemy komputer wewnątrz auta.


Komputer inaczej sterownik ECU gazu steruje całym systemem - z niego wychodzą dziesiątki przewodów które trzeba połączyć w odpowiednich miejscach. Model montowany w Mercedesie to Stella EOBD,


który dzięki najnowszym rozwiązaniom łączy się z diagnostyką auta umożliwiając odczyt parametrów korekcji mieszanki długoterminowej ("Slow fuel trim") i krótkoterminowej ("Fast fuel trim"). Sterownik gazowy odczytuje wartości korektorów mieszanki i koryguje czasy wtrysków gazu tak, aby parametry oscylowały jak najbliżej wartości fabrycznych. Dzięki tej funkcji system posiada własności samoadaptacyjne w czasie rzeczywistym. W Renault zamontowalismy podstawowy sterownik Stella Nord który znakomicie sprawdza sie w starszych autach.

Są wreszcie wtryskiwacze gazu które przed montażem sprawdzane są na specjalistycznym urządzeniu do badania GENERATIX dzięki czemu, widzimy jakże istotne wydatki poszczególnych sekcji wtryskiwacza gazu.


Żeby gaz z wtryskiwaczy dotarł do silnika, w kolektorze dolotowym każdego cylindra montuje się specjalny nypel. Ważne aby znajdował się on jak najbliżej wtryskiwacza benzyny. Niekiedy stosuje się specialne adaptery montowane pod wtryskiwacz benzyny lub specjalne wężyki podające gaz wewnątrz kolektora. Przewody łączące wtryskiwacz z nyplami powinny być możliwie najkrótsze i wszystkie o jednakowej długości.


Pod maską znajduje się również mapsensor czyli czujnik ciśnienia którego zadaniem jest zbieranie i przetwarzanie informacji o podciśnieniu w kolektorze dolotowym i ciśnieniu w listwie wtryskowej.


Bardzo istotne jest aby wszystkie połączenia zarówno elektryczne, wodne i oczywiście gazowe były wykonane z należytą starannością. Wtedy użytkownik i montażysta widzą się tylko na okresowych przeglądach co 15tys km. Po zamontowaniu wszystkich elementów nadchodzi czas na tankowanie i kalibrację systemu. Wstępna konfiguracja przeprowadzona jest w zakładzie natomiast doprecyzowanie ustawień odbywa się podczas jazdy z różnymi prędkościami tak by auto zasilane gazem odzwierciedlało prace jak podczas zasilania benzyną.


Przy odbiorze auta każdy klient otrzymuje niezbędne dokumenty dzięki którym może dokonać wpisu w dowodzie rejestracyjnym, gwarancję oraz krótkie szkolenie z zakresu obsługi instalacji.

   
  KSmedia Krzysztof Stachowiak 2011 Koszalin | 2015-04-14 19:35  | Liczba odwiedzin: